Monday 13 April 2015

TAK SEMUA IBU MAMPU MENYUSUKAN ANAKNYA, BERSYUKURLAH!

Assalamualaikum dan hai ibu.
Firman Allah yang bermaksud:

Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya; dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada).


Setiap ciptaan Allah itu sangat unik dan tersendiri. Tubuh badan setiap ibu juga tidak sama. Buktinya, cap jari anda dengan orang sebelah pun tidak sama kan, kerana kita memiliki DNA yang berbeza. Seperti firman Allah dalam ayat di atas, ya, ada peratusan kecil ibu yang tidak dapat menghasilkan susu yang cukup untuk anaknya, walaupun dah mencuba bermacam cara, teknik dan pemakanan. 

Sesungguhnya Islam itu mudah, penyusuan penuh diperintahkan untuk ibu yang berkemampuan. Bagi peratusan kecil yang tidak mampu, Islam memberi solusi. Disebabkan ini jugalah adanya sunnah untuk menerima penyusuan dari ibu lain (ibu susuan), di samping meneruskan penyusuan bayi dengan susu sendiri. 

Berkongsi artikel dari web birthboothcamp, menurut kajian ada 3% ibu yang tidak dapat menghasilkan susu yang mencukupi daripada 97% dari ibu yang boleh menghasilkan cukup susu. 

"As breastfeeding supporters, we need to understand that the small percentage of women who cannot produce enough milk is real.  One of the least understood causes of low - or sometimes no - milk production is breast hypoplasia, also known as insufficient glandular tissue (IGT).
What is IGT?  If we liken the lactating breast to a factory, then we could say that, for women with IGT, the workers went on strike before the factory was completely built. This makes it difficult for the factory to bring production up to 100%.  She might produce 80% of the milk her baby needs or just 10%.  For some, production won't ever get off the ground.
What causes IGT?  There are many speculations about the root cause (pesticide exposure during childhood, hormonal imbalance, injury to developing breasts, etc.)  Over the years, there is one common thread I have seen with almost every mom with IGT that I have seen  - irregular menstrual cycles, especially during the teen years.  This makes sense if we know that glandular tissue (the tissue that makes milk) develops with each menstrual cycle and even more develops during pregnancy.  So what happens when a young woman only has 3-4 menstrual cycles per year?  She gets much less glandular tissue development and may struggle with milk production when she has children.  In some women, they report that their breasts were very different from the start - they may be very small or they may be large but look "empty",  or maybe one is large and one is small. They may droop excessively or the areolae may be exceptionally large compared to breast size. These are common markers for IGT but do not guarantee that there will be a problem."

IGT adalah salah satu punca ibu ini tidak dapat hasilkan susu yang cukup. Macam mana nak mengenalpasti anda mengalami masalah IGT:
1. Tidak mengalami perubahan payudara semasa akil baligh dan mengandung.
2. Tidak merasa bengkak payudara selepas bersalin.
3. Berat bayi tidak meningkat selepas lahir. (Tetapi ini bukanlah satu-satunya indikator yang anda mengalami IGT, berat bayi tidak meningkat mungkin boleh disebabkan oleh lekapan yang tidak betul dan sebagainya. Dapatkan pemerhatian dari pakar kanak-kanak anda dahulu).
4. Tiada bunyi bayi menelan susu semasa menyusu. (Boleh juga disebabkan oleh lekapan yang salah).
5. Mempunyai payudara yang hypoplastic: kecil / besar, mempunyai jarak yang luas antara payudara kiri dan kanan, saiz payudara yang tidak sama (sebelah besar dan sebelah kecil) dan payudara berbentuk tiub (tubular). Namun begitu, tidak semua ibu yang mempunyai bentuk payudara seperti ini mengalami masalah IGT.
6. Payudara besar tetapi tidak firm atau kosong.
7. Pembuangan air kecil dan besar bayi yang sangat sedikit. (Juga mungkin boleh disebabkan oleh lekapan bayi yang tidak betul, dapatkan pemeriksaan dari pakar kanak-kanak anda dahulu.)

Gambar: Payudara yang besar juga ada kemungkinan mempunyai masalah kekurangan tisu grandular (IGT) kerana kehadiran tisu grandular yang sedikit. Vice versa, payudara yang kecil tidak semestinya mempunyai masalah IGT.

Ada beberapa medium yang memberi sokongan dan maklumat berguna kepada ibu yang mengalami masalah kekurangan susu. Anda boleh jadikan maklumat ini sebagai panduan:


Breastfeeding is not all or nothing. Dan penyusuan ibu adalah lebih dari sekadar memberi susu. Jadi walaupun anda tidak dapat memberikan bayi anda dengan susu ibu sepenuhnya, dengan bantuan ubatan dan sokongan emosi penyusuan ibu masih boleh diteruskan kerana any breast milk amount matters.

Buat anda di luar sana yang berkemampuan untuk menyusukan anak sepenuhnya dengan susu sendiri, bersyukurlah kerana dikurniakan kesempatan ini. Beri sokongan kepada rakan-rakan yang mempunyai masalah kekurangan susu. Fahamilah kesukaran mereka, mereka mungkin berusaha lebih kuat dari yang kita tahu demi memberikan susu terbaik kepada bayi mereka. 

Bantu mereka dengan memberi sedikit kata-kata semangat dan bukannya ayat-ayat sindiran. Usah terlalu berbangga dengan banyaknya hasil susu yang diperolehi kepada mereka kecuali dengan niat untuk menyebarkan ilmu atau ingin membantu memberi susu itu kepada bayi mereka. Jika ada niat ini, mashaAllah, anda sungguh berhati mulia. Dengan itu, bermurah hati lah ibu, be sensitive and be generous!



Zuain Ghani,



Nak beli breast pump murah? Klik di link ini: www.pumponthego.com/shopnow

No comments:

Post a Comment