Friday 5 June 2015

5 SEBAB PENGHASILAN SUSU KIRI DAN KANAN TAK SEIMBANG

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Soalan ibu:

Kuantiti perahan di kiri dan kanan breast saya tak sama banyak, sekali perah sebelah kiri dalam 4oz, sebelah kanan dapat 1oz sahaja . Kenapa ini berlaku ya?






Jawapan Cikgu Susu:

Assalamualaikum.

Kerap kali saya mendapat soalan dari ibu berkenaan penghasilan susu di kiri dan kanan payudara tidak seimbang. Sebenarnya ramai dari kita yang mengalaminya termasuklah saya sendiri (di awal penyusuan Aydin). Disebabkan perkara ini, kadangkala ada ibu merasakan saiz payudara di kiri dan kanan juga tidak sama, ada yang besar sebelah! Aduh, tak cantik pula mata sendiri memandang.

Mari kita lihat apakah antara sebab berlakunya perkara ini:

1. Aliran susu yang perlahan, terlalu laju atau susu mula berkurang.

Biasanya bayi akan lebih menggemari payudara yang mempunyai aliran susu yang selesa kepadanya. Aliran susu yang terlalu perlahan menyebabkan bayi marah kerana tidak mendapat susu yang diinginnya (terutamanya di sudah terlalu lapar waktu itu).

Manakala aliran susu yang terlalu laju membuatkan bayi tersedak dan melepaskan hisapan pada payudara itu. Jika susu ibu mula berkurangan, aliran susu juga menjadi perlahan berbanding sebelumnya, jadi ini juga boleh membuatkan bayi menolak menyusu di payudara itu.

2. Bayi suka menyusu di sebelah payudara sahaja.

Perkara ini juga agak common di kalangan ibu dan bayi. Sesetengah bayi hanya gemar menyusu di sebelah payudara sahaja. Selain dari hanya menurutkan kemahuan bayi, ibu boleh mencuba pelbagai posisi menyusu untuk membantu bayi menyusu dari kedua-dua belah payudara.

Antara posisi yang ibu boleh amalkan adalah posisi mendakap (Football Hold) untuk membantu bayi menyusu dari sebelah payudara yang kurang digemari itu. Dalam beberapa kes yang pernah saya kendalikan, hanya dengan menukar posisi semasa penyusuan membantu bayi menyusu dengan baik dari kedua-dua belah payudara ibu.

3. Ibu suka menyusukan bayi di sebelah payudara sahaja.

Percaya atau tidak, sebenarnya kadang-kadang ibu sendiri suka susukan bayi di sebelah payudara sahaja, kerana dirasakan payudara sebelah menghasilkan lebih banyak susu berbanding yang satu lagi. Apabila hanya sebelah payudara kerap disusukan kepada bayi, maka rangsangan pada payudara yang ini lebih tinggi menyebabkan ia lebih produktif berbanding yang lagi sebelah. 

4. Keadaan payudara ibu.

Adalah normal jika seorang ibu mempunyai lebih banyak kelenjar susu berbanding di sebelah payudara berbanding sebelah lagi. Jadi payudara itu menghasilkan lebih banyak susu daripada payudara yang sebelah lagi.

5. Pernah melakukan pembedahan atau mengalami kecederaan pada payudara.

Jika ibu pernah melakukan pembedahan atau mengalami kecederaan pada mana-mana payudara, kemungkinan ia boleh mempengaruhi keadaan kelenjar susu atau saluran susu di dalam payudara itu.



Walaubagaimanapun, kuantiti penghasilan susu di mana-mana belah payudara tidak menentukan berjaya atau gagal anda untuk menyusukan anak anda. 

Bersyukurlah jika masih berjaya menyusukan anak anda sehingga detik ini. Penyusuan ibu adalah satu anugerah buat insan yang bergelar ibu. 

Dapatkan bantuan dari kaunselor berdekatan anda jika anda mengalami masalah penyusuan.






Sertai Seminar PRAKTIKAL Mudahnya Menyusu cikgu kalau betul-betul nak berjaya menyusu. Seminar seterusnya di:

07 Jun - Kelana Jaya
13 Jun - Kuching, Sarawak
14 Jun - Kota Kinabalu, Sabah

Daftar di sini: mudahnyamenyusu.gr8.com



Cikgu Susu Anda
www.pumponthego.com







Nak beli breast pump murah? Klik di link ini: www.pumponthego.com/shopnow

No comments:

Post a Comment