Monday 27 July 2015

SARAPAN UNTUK IBU MENYUSU YANG NAK KURUS

Sumber: enterthepit


Salam dan morning mommies, 


What are you having for breakfast?

Tahukah anda sarapan adalah sangat penting untuk membantu anda membekalkan tenaga dan susu yang mencukupi untuk bayi anda di permulaan hari.

Apakah menu yang dianjurkan oleh pakar? Sebenarnya ibu boleh makan apa sahaja yang digemari asalkan tidak mengamalkan makanan yang tidak sihat seperti makanan segera, makanan yang berminyak dan berempah.

Berdasarkan rujukan dari MedlinePlus, sarapan tinggi protein dapat membantu ibu mengendalikan berat badan dengan lebih baik, mengurangkan simptom midmorning hunger dan menolong anda memenuhi keperluan harian protein dalam badan. Biasanya menu-menu high protein ni sangat sesuai untuk ibu yang nak turunkan berat badan. Walaupun anda masih menyusu, tak semestinya kena makan untuk 2 orang, haa... menu yang sesuai akan bantu membekalkan anda dengan nutrisi yang mencukupi ya.

Antara makanan tinggi protein yang boleh anda amalkan untuk bersarapan adalah:

1. Telur
2. Susu
3. Yogurt
4. Oat
5. Peanut butter
6. Kekacang
7. Makanan berunsur bijirin (whole grains)
8. Tuna
9. Tofu
10. Salmon

Sumber: Google



Contoh menu sarapan yang boleh disediakan adalah:

1. Satu mangkuk oatmeal (yang dimasak / dihidangkan bersama kurma atau buah strawberi).
2. Satu telur dadar atau scrambled egg.
3. Beberapa sudu yogurt (kat Arab dipanggil laban).
4. Susu panas.


* Sebiji telur adalah sumber protein terbaik untuk kita tetapi ia juga datang dengan kolesterol pada kuning telurnya. Jika mahu ambil telur setiap hari, hadkan pengambilan kepada telur putih sahaja ya.

Menu sarapan yang cikgu selalu makan: Nasi lemak, kurang sambal, telur rebus sebiji (kadang-kadang tukar ikan bilis goreng), dengan kangkung celur atau timun dan kacang. 

Setahun yang lepas, untuk breakfast cikgu masak oat dan kurma dan kismis, makan dengan pisang dan milo panas. Almaklumlah masa tu Aydin masih makan bubur, jadi masak sekali je, dua orang boleh makan. Yang bagus oat ni, bagi tenaga sampai ke waktu lunch tau.

Anda makan apa pagi ni? Walau apapun menu yang dipilih, pastikan ianya makanan yang sihat dan baik untuk anda. Because you are what you eat. And your baby is what you eat. 



Happy breastfeeding semua!





Sumber Rujukan: MedlinePlus





Cikgu Susu Anda








Nak beli breast pump murah? Klik di link ini: www.pumponthego.com/shopnow


.


No comments:

Post a Comment