Thursday 29 October 2015

PUTING TERSUMBAT

Puting tersumbat atau dipanggil milk blister/nipple bleb berlaku apabila sedikit kulit (pada puting susu) menutup laluan susu di permukaan puting. Ini menyebabkan susu terkumpul di permukaan puting dan saluran susu itu tersumbat. Secara zahirnya, anda dapat lihat tompokan/titik putih kecil (kadang-kadang jernih atau kekuningan) pada permukaan puting. Sometimes pada bahagian areola pun ada. 

Puting tersumbat (nipple bleb).

Simptom diikuti dengan rasa sakit dan pedih di bahagian ini terutamanya semasa menyusu. Kebanyakan ibu mengalami bengkak susu dan juga clogged duct disebabkan ini. Mengapa puting tersumbat berlaku?

1. Penyusuan pada lekapan yang salah.
2. Breast tak dikosongkan dengan baik.
3. Penyusuan yang tidak kerap.
4. Penggunaan corong pam yang tidak sesuai atau terlalu kecil dengan puting ibu. 
5. Pengunaan pam susu yang tidak sesuai dengan ibu.

Antara penyebab lain puting tersumbat adalah:

1. Oversupply atau susu terlalu banyak.
Penghasilan susu sangat banyak sehingga menekan kawasan areola dan bahagian saluran susu.

2. Jangkitan kulat. 
Kadangkala anda perasan ada lebih dari satu titik putih pada permukaan nipple yang menyebabkan lebih dari 1 saluran susu yang tersumbat. Ini diikuti dengan rasa sakit pada bahagian itu walaupun breast dah dikosongkan (baby dah menyusu, atau dah pump tapi masih sakit lagi).

Cara merawat:

1. Jika permukaan puting merasa sangat pedih dan sakit, tuamkan dengan air sejuk / ais terlebih dahulu sebelum memulakan penyusuan atau perahan. 

2. Seterusnya lakukan urutan dan tuaman panas pada bahagian breast yang bengkak. Kenali bahagian mana yang tersumbat. Jika anda merasa wujud ketulan atau urat yang lebih tebal dan keras berbanding kawasan lain, bermakna itulah saluran susu yang tersumbat itu. 

3. Rendam bahagian puting yang tersumbat dengan epsom-salt yang telah dilarutkan dalam air suam. Epsom salt membantu mengembangkan atau membuka saluran susu, jadi bahagian tersumbat lebih mudah mengalirkan susu keluar.

Epsom salt juga membantu penyembuhan luka akibat puting tersumbat ini. Epsom salt boleh didapati di kebanyakan farmasi dan kedai organik.

4. Susukan bayi anda sekerap yang boleh kerana hisapan bayi yang kuat mampu mengalirkan semula susu keluar dari laluan puting yang tersumbat itu. 

5. Atau kerapkan sesi memerah dengan menggunakan kuasa sedutan yang optimum (tidak terlalu kuat atau terlalu perlahan). Lakukan breast compression semasa memerah untuk mengalirkan susu keluar dengan lebih efektif.

6. Pengambilan air suam dan juga lecithin akan membantu mengembangkan saluran susu untuk melancarkan aliran susu.

7. Ulang 6 langkah di atas selama beberapa hari sehingga tompokan/titik putih pada puting itu mengecut, bengkak hilang dan aliran susu kembali normal semula. 


Cikgu harap perkongsian hari ini membantu anda menyelesaikan masalah puting tersumbat anda. Jika ia masih kerap berlaku, dapatkan bantuan dari kaunselor laktasi berdekatan anda atau dari doktor yang boleh merawat anda.




Jumpa cikgu di Seminar Mudahnya Menyusu. Untuk mendaftar, klik link: mudahnyamenyusu.gr8.com

Di bawah ini adalah jadual kelas-kelas saya. Kelas bermula 9.00 am - 2.00 pm (5 jam).

8 Nov : POTG Kelana Jaya

14 Nov : Kuching, Abell Hotel

15 Nov : Kota Kinabalu, TH Hotel

Untuk mendaftar, klik link: mudahnyamenyusu.gr8.com





Cikgu Susu Anda


Nak beli breast pump berkualiti? Klik di link ini: www.pumponthego.com/shopnow
Dapatkan Tips Penyusuan Mudah oleh Cikgu Susu di link ini: Buku 4 Rahsia Penyusuan Ibu Bekerjaya



No comments:

Post a Comment